Soutamista ja ilmastoasiaa Luoteisväylältä

Luoteisväylän reititLuoteisväylä on todellinen testi jopa parhaille jäänmurtajille. Tuo Grönlannin länsipuolitse ja Kanadan pohjoisen saariston kautta Beaufortinmerelle johtava väylä on jääolosuhteidensa vuoksi ollut hyvin vähäisellä käytöllä, vaikka se lyhentäisi...

Puliveivaamisen hajua ilmastossa?

Lapin Kansassa on käyty viime aikoina muutama puheenvuorokierros ilmastosta, sen muuttumisesta ja mittaamisesta. Seuraavassa siitä havaintoja lehden eteläpuolisen lukijakunnankin tiedoksi.Alestalo vastasi myös Pasi Lehmuspellon kirjoitukseen 9.7.Ilmatieteen laitoksen...

Tyvestä puuhun ilmastoasioissakin

Olen aika rajusti tässä blogissa kritisoinut ilmastotutkimusta, sen tuloksia, tekijöitä ja menetelmiä. Jotkut lukijat ovat saaneet tästä käsityksen, että vastustaisin mm. tietokoneilla ajettavia mallinnuksia. No en vastusta, sillä eivät nuo ihmisten tekemät...

Rohkeata uutisointia

Olen ollut valitettavan saamaton ylläpitämään ilmastoblogejani, mutta yritän parantaa tapaani. Yhtenä syynä on ollut kansainvälisillä foorumeilla runsas esiintymiseni – perimmäisenä syynä tietysti iän (74v) tuoma toiminnan hidastuminen. Olen suurella...

Vihreän ilmastopolitiikan energiakatastrofi

Ilmastopolitiikka on varsinkin länsimaissa ottanut hallitsevan roolin, jolle on alistettu niin energia- kuin teollisuuspolitiikat ja monta muutakin asiaa. Ilmastopolitiikka on perustunut siihen todistamattomaan arvaukseen, ettäihmiskunnan energiantuotannossaan...