Ilmastoskepsismi ja vasemmistolaiset

Ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja/tai hillitsemiseksi esitettyjä poliittisia toimenpiteitä ja poliittista keskustelua kutsutaan ilmastopolitiikaksi.

Valvoja: Hallitus

Konsultti-

Re: Ilmastoskepsismi ja vasemmistolaiset

Viesti Kirjoittaja Konsultti- » 09.06.2009, 22:52:20

Halveeraamatta ketään kiinnittää huomiota uskonnollisten piirien menestys EU-vaaleissa. Kahden ilmastouskovaisen fundamentalistin lisäksi läpimeni pappi ja muitakin uskonnollisuudella ratsastavia naisia ja miehiä. Iso osa kolmestatoista. Olen itse aika sekulaaris-rationaalisen maailmankuvan kannattaja ja pidän kasvavaa irrationalismia ja mystiikkaa ja sen tunkeutumista politiikkaan missä tehdään ihan oikeitakin päätöksiä hyvin huolestuttavana trendinä. Ihan kuin oltaisiin Iranissa tai Bushin ajan Amerikassa.
Muuten olen mieltä että ilmastonmuutos on tietynlainen sosialismi 2.0, se on täyttänyt saman markkinaraon joka on aina olemassa ja odottaa vain täyttäjää.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 10.06.2009, 17:57:07

Konsultti- kirjoitti:Muuten olen mieltä että ilmastonmuutos on tietynlainen sosialismi 2.0, se on täyttänyt saman markkinaraon joka on aina olemassa ja odottaa vain täyttäjää

Ympäristöfilosofi Leen Vilkka esitti tämän suuntaisia ajatuksia jo toista vuotta sitten TV:ssä olleessa ilmastoväittelyssä. Hän totesi kommunismin sorruttua esille astui ympräistöaktivismi ja sen kylkiäisenä ilmastouskovaisuus (jonkinlainen ismi sekin). Leena oli valmis lyömään vetoa, että vuosikymmenessä tämäkin ismi väistyy ja jokin muu maailmaa pelastava liike puhkeaa kukkaan.

Heikki Jokipii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heikki Jokipii » 10.06.2009, 18:29:57

Liisa Jaakonsaaren haastattelussa Uutispäivä Demarissa oli tänään kohta, joka löi ällikällä:

Liisa Jaakonsaari ottaa esille myös tulevaisuuspolitiikan, jonka ydinkysymys on […]

[tässä kohtaa paperilehdessä oli käännettävä sivua, ja yllätys oli valmis]

[…] tietoyhteiskunnan ymmärryksen lisääminen ja turvallisuuden tuottaminen muutoksessa.

Heikki Jokipii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heikki Jokipii » 11.06.2009, 06:37:51

Konsultti- kirjoitti:Muuten olen mieltä että ilmastonmuutos on tietynlainen sosialismi 2.0, se on täyttänyt saman markkinaraon joka on aina olemassa ja odottaa vain täyttäjää.

Edelleenkään en pidä tätä rinnastusta hyvänä, koska sosialismi, kaikissa (viallisissakin) muodoissaan, oli (on?) kehitys- ja teknologiaoptimistinen, ja periaatteessa optimistinen myös ihmisen suhteen, ihmiskeskeinenkin. Ilmastonmuutosaatteen rinnastaminen uskontoon - jossa "syntisäkkejä" odottaa "viimeinen tuomio" jne. - toimii paremmin.

Jöns

Viesti Kirjoittaja Jöns » 26.06.2009, 16:14:03

Täytynee tunnustaa väriä, koska olen myös Kansan Uutisten palstoilla näissä merkeissä esiintynyt.

Terveisin,
Kari Arvola eli
Jöns
Rationaalista ajattelua ja realismia ilmastokeskusteluun.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 26.06.2009, 16:28:20

Otsikossa ilmastoskepsismi ja vasemmistolaisuus eivät liity toisiinsa, vaan kuten aiemmin mainitsemani Leena Vilkka näky ympräsitöliikkeen täyttävän sosialismin tai kommunismin jättämän osittaisen tyhjiön. Ympäristöliike on se joka on voimallisimmin ollut ajamassa IPCC:n ylläpitämää "uskontoa" (vrt Kari Arvola) ihmisen syyllisyydestä nimenomaan hiilidioksidipäästöjen kautta.

Heikki Jokipii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heikki Jokipii » 01.07.2009, 18:05:01

Jöns kirjoitti:Täytynee tunnustaa väriä, koska olen myös Kansan Uutisten palstoilla näissä merkeissä esiintynyt.

Terveisin,
Kari Arvola eli
Jöns

Perustetaanko, Kari, näissä merkeissä, puolueista riippumaton "Punapunainen keskusteluseura"? :oops:

Jöns

Viesti Kirjoittaja Jöns » 01.07.2009, 19:33:30

Heikki Jokipii kirjoitti:
Jöns kirjoitti:Täytynee tunnustaa väriä, koska olen myös Kansan Uutisten palstoilla näissä merkeissä esiintynyt.

Terveisin,
Kari Arvola eli
Jöns

Perustetaanko, Kari, näissä merkeissä, puolueista riippumaton "Punapunainen keskusteluseura"? :oops:

Kyllä se olisi tarpeen. Koen itseni joskus vähän yksinäiseksi. 8)
Rationaalista ajattelua ja realismia ilmastokeskusteluun.

Vastaa Viestiin