Puolan Tiedeaktemian ilmastokannanotto

Ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja/tai hillitsemiseksi esitettyjä poliittisia toimenpiteitä ja poliittista keskustelua kutsutaan ilmastopolitiikaksi.

Valvoja: Hallitus

BorisW
Viesti:

Puolan Tiedeaktemian ilmastokannanotto

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Olen blogiini http://ilmastonmuutos.wordpress.com/2009/05/01/puolan-tiedeakatemian-kannanotto/ laatinut Tiedeakatemian geotieteiden komitean ilmastokannanotosta suomennoksen. Kannanotossa korostetaan harkintaa päätöksenteossa ja ennen kaikkea ilmastotutkimuksen ulottamista geotieteisiin.

tuc

Re: Puolan Tiedeaktemian ilmastokannanotto

Viesti Kirjoittaja tuc »

Puolan tiedeakatemia ei ole sanonut asiaan juuta eikä jaata.

Geotieteiden komitea on yksi 90:stä komiteasta Puolan tiedeakatemiassa. Vaikka mainitset tekstissä, että kyseessä on ko. komitean lausunto, en ainakaan itse lukiessa tekstiä huomannut mainintaa. Vasta kommentteja lukiessani huomasin asian.

Otsikko on siis hyvin harhaanjohtava.

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Ymmärrän toki TUC, että elämäntehtäväksesi olet ottanut "devil's advocate" roolin, jossa et tartu itse aiheeseen vaan kaivat virheen jostain pikku detaljsta, tässä tapauksessa otsikoinnissa. Itse tekstin sanomalla ei ole sinulle merkitystä. Tosin otsikko ei sekään mielestäni ole harhaan johtava kun seuraavassa rivissä maintaan jo geotieteiden komtea lausunnon laatijaksi.

Tässä tapauksessa tiedotteen on laatinut Puolan tiedeakatemian ainoa komitea, jolla on aiheesta asiantuntemusta. Kun omissa jutuissasi pyrit tuomaan esille, että maailman tiedeaktemiat ovat ilmastoksen kohdalla syyllistämässä esim. hiilidioksidia, niin näissä lausunnon antajina ovatkin ehkä olleet akatemioiden johtoportaat, joilla ehkei olekaan tehtävään tarpeellista asiantuntemusta.

Ilmasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmasto ihmettelyä »

Ei otsikko ollut mitenkään erityisen harhaanjohtava. Kannanotto oli geotieteiden komitean, joka on osa Puolan tiedeakatemiaa. Jos he ovat antaneet lausunnon, eikä Puolan tiedeakatemia sano siihen mitään, niin he eivät vastusta, ehkäpä tukevatkin geotieteiden komiteaa.

Vastaa Viestiin