Miten ilmastonmuutos näkyy opetuksessa

Ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja/tai hillitsemiseksi esitettyjä poliittisia toimenpiteitä ja poliittista keskustelua kutsutaan ilmastopolitiikaksi.

Valvoja: Hallitus

unbiased
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Miten ilmastonmuutos näkyy opetuksessa

Viesti Kirjoittaja unbiased » 08.05.2015, 10:44:36

Opetushallituksen luonnoksessa 14.4.2015 poimittuja kohtia (ilmastonmuutos minun kursivoima)

Opetussuunnitelma laaditaan tähän asiakirjaan sisältyvien lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaan. Opetussuunnitelmassa päätetään lukion opetus- ja kasvatustyöstä

Luonnonvaroihin ja ympäristöön liittyvät globaalit riskialueet, riskien hillintä, niihin varautuminen ja sopeutuminen ilmastonmuutos ja muut globaalit ympäristöriskit

Arvoperusta

Lukio-opetuksessa ymmärretään kestävän elämäntavan välttämättömyys sekä rakennetaan osaamisperustaa ympäristön ja kansalaisten hyvinvointia edistävälle taloudelle. Opiskelija ymmärtää oman toimintansa ja globaalin vastuun merkityksen luonnonvarojen kestävässä käytössä, Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä.

Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvoperusta
Kestävä elämäntapa ja globaali vastuu

tuntee ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen vaikuttavia tekijöitä sekä tiedostaa niiden merkityksen ympäristölle ja ihmisen toiminnalle

Maantieteessä
Luonnonvaroihin ja ympäristöön liittyvät globaalit riskialueet, riskien hillintä, niihin varautuminen ja sopeutuminen
ilmastonmuutos ja muut globaalit ympäristöriskit
kohti resurssiviisautta sekä kierto- ja biotaloutta


Opetussuunnitelmasta ilmenee, että ilmastonmuutos on (poliittinen) tosiasia ja nuoret pitää kouluttaa tähän ideologiaan. Fysiikan opetuksessa ei puhuta ilmastonmuutoksesta fysiikan keskeisessä tavoitteessa, mutta itse näen rivien välissä viittauksen yleiseen tavoitteeseen.
fysiikan merkitys energian tuotannon ratkaisuissa ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa

Jos fysiikan opettaja osoittaa ilmastonmuutoksen harhaopiksi ja joku valistettu oppilas tekee tästä kantelun, saako opettaja tästä huomautuksen virkavirheestä, kun ei ole noudattanut opetusohjelmaa? Maatiede on luonnontiede, jossa opettaja on tiukasti opetusohjelman sitoma tunnustamaan ilmastotiedettä nykyisen konsensuspolitiikan mukaisesti.

unbiased
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Miten ilmastonmuutos näkyy opetuksessa

Viesti Kirjoittaja unbiased » 28.04.2016, 09:10:55

Lainasin ilmastofoorumin sivuilta kansanedustaja , TT Satu Hassin sanomaksi sanottua
H: "Myös Syyrian sodan yksi syy on ilmastonmuutos. Pitkään jatkunut kuivuus ajoi puolitoista miljoonaa viljelijää kaupunkeihin, mikä kärjisti maassa ennestään vallinneet jännitteet sisällissodaksi.

Ilmaston lämpeneminen nostaa väistämättä merenpintaa. Yksin Bangladeshissa meren nousu puolellatoista metrillä vie maa-alueesta kuudesosan ja 17 miljoonalta ihmiseltä kodin.

Auktoriteetin sanoilla on tietenkin merkitystä myös opetukseen. Pitäisi keskittyä paljastamaan auktoriteettinä pidetyn sanonnan virheet.

Syyrian sodan syy on suurvaltapolitiikka ja myös Yhdysvaltojen käymä Irakin sota. Syyriassa on presidentti, jolla on hyvät suhteet Venäjään. Tämän johdosta läntinen sivilisaatio tukee kapinallisia. Samoin länsimaat toimivat Libyan kapinassa, joka johti sisällissotaan ja pakolaisvirtaan Eurooppaan. Näennäisenä syynä oli diktatuuri, joka piti kansalaiset tiukassa kurissa muuta hyvinvoivina, pakolaisia oli pieni vähemmistö. Gaddaf kuitenkin nosti Afrikan köyhimmän maan Afrikan rikkaimmaksi Venäjän veroiseksi valtioksi. Yhdysvaltojen hyökkäyksen seurauksena syntyi Irakissa uusi uhka ISIS-valtio ja valtavat pakolaismäärät Eurooppaan. Pakolaisista tulleet kustannukset on pantu Euroopan asukkaiden maksettaviksi ja pakolaisuuden syyksi on pantu mikäpä muu kuin ilmastonmuutos, todellisesta politiikasta länsimaiden media pysyy hiljaa.

Asiaa jattelematon tietenkin uskoo auktoriteettinä pitämäänsä, että "yksin Bagladeshissa meren pinta on noussut 1,5 metriä". Miten se muka olisi mahdollista? Banladeshissä maan pinta laskee, koska suuret Aasian joet tuovat lietettä suistoon. Sama tapahtuu Missisippin suistossa. Kun suuri joukko menee kelluvalle laiturille, laituri vajoaa, eikä merenpinta nouse. Valehtelu on nykyään sallittua poliitikoille ja näiden rahoittamille epäpäteville ja epärehellisille tutkijoille.

Vastaa Viestiin