TOIMENPIDELISTA

Yhdistyksestä, sen tarkoituksesta ja vaikkapa olemassaolon oikeutuksesta keskusteluun.

Valvoja: Hallitus

pasi
Valvoja
Viesti:

TOIMENPIDELISTA

Viesti Kirjoittaja pasi » 17.11.2008, 20:19:08

Tähän listaan kirjataan tekeillä olevat ja tekemistä odottavat toimenpiteet yms. asiat.

• Jos haluat ottaa jonkin projekteista vastuullesi, lähetä viesti tähän ketjuun tai Pasille.
  • Jos haluat auttaa jossain projektissa, ota yhteyttä vastuuhenkilöön.
  • Jos haluat ehdottaa uutta ideaa, lähetä viesti tähän ketjuun tai Pasille.

Tekeillä:

• Yhdistyksen postikortti, jota jäsenet ja kannattajat voivat lähettää poliitikoille, toimittajille ja vastaaville. Vastuuhenkilö: Antti H.
  • Yhdistyksen powerpoint-esitys. Vastuuhenkilö: Pasi M.

Ehdotuksia / tulevia projekteja:

• Nettisivujen ulkoasun uudistaminen
  • Nettisivujen sisällön päivittäminen
  • "Väittelyopas"
  • Adressi ilmastonmuutoksen vastaisia toimia vastaan
Pasi J. Matilainen
Puheenjohtaja, Ilmastofoorumi ry

Noa Saarelma

Re: TOIMENPIDELISTA

Viesti Kirjoittaja Noa Saarelma » 22.11.2008, 21:01:00

Mielestäni olisi tarvetta jonkin näköiselle video materiaalille! Jos ihmiset ovat kiinnostuneita olen itse mielelläni mukana!

pasi
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasi » 22.11.2008, 21:06:25

Noa Saarelma kirjoitti:Mielestäni olisi tarvetta jonkin näköiselle video materiaalille! Jos ihmiset ovat kiinnostuneita olen itse mielelläni mukana!

Olen samaa mieltä. Mitäs tehtäisiin? :)
Pasi J. Matilainen

Noa Saarelma

Viesti Kirjoittaja Noa Saarelma » 23.11.2008, 11:43:52

pasi kirjoitti:
Noa Saarelma kirjoitti:Mielestäni olisi tarvetta jonkin näköiselle video materiaalille! Jos ihmiset ovat kiinnostuneita olen itse mielelläni mukana!

Olen samaa mieltä. Mitäs tehtäisiin? :)

No yksi vaihtoehto olisi tehdä lyhyitä vastamainoksia esimerkiksi näihin greenpeacen todella provosoiviin videoihin.

http://www.youtube.com/watch?v=kOSsIIxQ_dE
http://www.youtube.com/watch?v=nMNu68gsAPA
http://www.youtube.com/watch?v=vgvnqv1-_D4

Tai sitten pidempi esitys, esimerkiksi sen seminaarin videoiminen olisi ollut loistava veto!

Miksu
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Miksu » 12.12.2008, 21:49:40

Olen mietiskellyt, miten tietoa voisi levittää tehokkaammin. Netistä löytyy paljon hyvää suomenkielistäkin informaatiota. Mielestäni tieto on kuitenkin sirpaleista ja jotta voisi nähdä asiakokonaisuuden, tulee vierailla lukuisilla sivuilla, napsutella linkkiä sieltä, toista täältä. Asiasta kiinnostuneita on varmasti paljon, mutta harvalla riittää into/aikaa asioiden omaksumiseen. Tämän takia tiedotusvälineiden harjoittama yksipuolinen ja ennenkaikkea yksinkertaistettujen uutisten tuputtaminen on tavoittanut yleisönsä. Kyseessä on siis myös eräänlainen informaatiosota, jossa olemme ikävä kyllä häviöllä. Faktapuoli meillä on hanskassa, mutta "tunnepuolelle" ei ole mielestäni panostettu tarpeeksi.

Omia televisiokanavia emme luonnollisesti voi hankkia, mutta ehkäpä jotakin voitaisiin tehdä. Mieleeni juolahti muutaman vuoden takainen "Sonerakirja", minne hävisivät Soneran rahat?. Kirjahan totisesti herätti keskustelua ja oli hyvin luettu teos, vaikka se ei ollut edes alunperin oikea kirja. Formaatti on siis toimiva ja se leviää kulovalkean tavoin. Pdf:n voi myös tulostaa helposti, joten paperisena se on pitkäikäisempi ja luettavampi kuin tietokoneen ruudulla. Paperinen versio tavoittaa myös sellaiset henkilöt, jotka eivät tule toimeen tietokoneen kanssa. Jos "kirjan" sisältöä mietitään, niin mielestäni turha tieteellisyys ja vaikeaselkoisuus olisi karsittava pois. Ehkäpä "summary for kansan syvät rivit" olisi sitä, mitä ajan takaa. Käppyrät kannattaisi pitää minimissään, mutta selvät valheet tulee ampua alas, kuten esim. vedenpaisumukset ja hirmumurskyt. Lopussa voisi olla tietenkin lähdeviitteitä. Lopullisen totuuden etsiminen ei varmaankaan olisi hyvä lähtökohta, vaan se että mistä kaikki lähti ja miten ihmeessä näin hullusti on käynyt ja mitä tämä kansalle tulee maksamaan. Kansaa kiinnostaa, miten sitä on huiputettu, eikä se onko sen vesihöyryn palaute positiivinen vai negatiivinen IPCC:n käyttämissä malleissa. Kirjan tulisi siis olla myös yhteiskunnallisesti kantaa ottava. Jos teos olisi kirjoitettu raflaavasti ja viihdyttävästi, niin sitä useampi jaksaisi sen myös lukea loppuun asti. Sopivasti tiedettä, sopivan kieli poskella kirjoitettuna. Tällaista informaatiota vastaan tyypillinen alarmisti olisi myös aika aseeton. Ilmastonmuutoksen kohdalla suurin osa muodostaa oman mielipiteensä ihan tunnepohjalta ja tämä olisi juuri se, mihin tämä opus olisi kohdistettu. Jos joku näkee tässä älyvapaassa vuodatuksessa mitään toteuttamiskelpoista, niin ideaa saa käyttää vapaasti :D .

Edit: Mielikuvitus on tänään voimissaan, niin kansikuvastakin pulpahti idea. Lapsi uimahousuissa, aurinkolaseissa ja uimarengas kainalossa seisomassa lumisessa maisemassa miettimässä että mihin kummaan se lämpö oikein meni 8) . Olisi aika puhutteleva?. :wink:
"Juuri kun on saanut lotionit nahkaan uimarannalla, päälle putoaa nyrkinkokoisia rakeita. Tai aivan odottamatta sataa muutamassa tunnissa puolen vuoden sademäärä. Siitä ilmastonmuutoksessa on karkeasti ottaen kyse."

Kalevan pääkirjoitus 27.9.09

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 26.02.2009, 22:22:38

Kuten Koivisto aikoinaan sanoi "tarttis tehrä jottain".

Valitettavasti itse en ole valmis kirjoittamaan kirjaa tai pamflettia (sitä modernia lyhyttä formaattia), mutta olen mielelläni taustalla täydentämässä ja avustamassa, jos joku hommaan ryhtyisi.
Kuva ym. materiaalia ja erinäisiä lyhyitä kirjoituksia minulta kyllä löytyy. Toivoisin kovasti jonkun nuoremman ihmisen innostuvan asiasta.

Kevään vuosikokouksen yhteyteen pitäisi joka tapauksessa järjestää ilmastoseminaari viimevuotisen tapaan.

Heikki Jokipii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heikki Jokipii » 24.03.2009, 18:44:55

Eräs nopeahko mahdollisuus olisi kääntää porukassa ja julkaista suomeksi ja ihan painettuna tämä Joanne Novan

skeptikon käsikirja.

Minusta se on iskevä. Joanne Nova olisi asiassa varmasti yhteistyökykyinen ja -haluinen.

pasi
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasi » 24.03.2009, 19:22:58

Heikki Jokipii kirjoitti:Eräs nopeahko mahdollisuus olisi kääntää porukassa ja julkaista suomeksi ja ihan painettuna tämä Joanne Novan

skeptikon käsikirja.

Minusta se on iskevä. Joanne Nova olisi asiassa varmasti yhteistyökykyinen ja -haluinen.

Ohos. Hieno, uusi tuttavuus! Täytyykin olla Joanneen yhteydessä.
Pasi J. Matilainen

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 24.03.2009, 21:23:29

Kuten aiemmin olen todennut Warren Meyerin video on sellaisenaan käytettävissä, mutta vähintään mitä voisi tehdä on käyttää siinä olevaa materiaalia. Olen mielelläni mukana tiimissä.

Joannen "käsikirja" on kyllä hyvä, mutta mielestäni se kaipaa kyllä muokkaamista yleistä käyttöä silmällä pitäen, tässäkin olen mielelläni mukana tiimissä.

Toinen asia on vuosikokouksen seminaariesitelmien metsäsätys. Näkisin ainakin, että Timo Niroma pitäisi esitelmän auringonaktiicisuuden ja ilmaston välisestä suhteesta. Voisi yrittää houkutella joko Atte Korhola tai Jouni Räisänen esittämään "virallisia" ajatuksiaan.

Ilmasto ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmasto ihmettelyä » 03.06.2009, 14:19:19

Teidän kannattaisi pyrkiä pysymään asiallisemmalla ja puolueettomammalla linjalla kuin alarmistit, jos haluatte että sanomanne otetaan vakavasti. Itse arvostan näissä sivuissa juuri tieteellisessä asiasisällössä pysymistä ja ilmastonmuutospolitiikan käytännöllistä kritiikkiä. Tuollaista alarmistien tyylistä väittelyopasta ei ehkä kannata tehdä. Alarmistien puheet alkoivat epäilyttää minua mm. siksi, että he kirjoittivat vieläpä ohjeet, miten pitäisi väitellä, pistävät tietämättömille ihmisille valmiiksi sanat suuhun. Kirjoittakaa te asiasta, omia mielipiteitä aina kriittisesti arvioiden.

Heikki Jokipii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heikki Jokipii » 19.06.2009, 15:10:01

Entä julkiset haasteet julkiseen väittelyyn, amerikkalaiseen malliin?

Julkistettuina, tietysti. Koska "toinen osapuoli" tulee niistä varmasti/useimmiten kieltäytymään. *)

Simppelillä teemalla, vaikka:

- Miksi ilmasto ei 2000-luvulla ole lämmennyt?
- Onko Helsingissä lämpimämpää kuin 1930-luvulla? **)

tai vaikka haastavasti:

- Jos ilmaston lämpeneminen on totta - onko varaa hyljeksiä mitään keinoja sen ehkäisemiseksi (tms., viitaten ydinvoimaan)
- paljonko oletetun lämpenemisen ehkäisytoimet todella maksavat (ja kenelle)?

Terävämpiäkin muotoiluja varmaan löytyisi.

*) Haasteen uudistamisesta saisi myös uutista: jos nyt - kuten näyttää - maailman keskilämpötila on (vähintään) juuttunut paikoilleen, eräs tehokas juttu voisi olla haastaa FMI joka vuosi, samaan aikaan, selittämään, miksi näin on päässyt käymään ... (riippumatta siitä, vastataanko meille) ... jo muutaman vuoden jälkeen tosiasia, että olemme joka vuosi haastaneet, alkaisi olla yleisessä tiedossa?

**) Jossa voitaisiin vedota FMIn ihan omaan http://www.fmi.fi/ilmastonmuutos/suomessa_17.html] käyrään (alempi kuva), jonka mukaan, jos kaupungistuminen otetaan huomioon, näin ei ole käynyt.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on seuraava. Jokunen vuosi sitten kysyisin, miten FMI laskee tämän Suomen keskiarvon. Kiitettävän avoimesti sain koko excel-taulukon tarkasteltavakseni.

Mutta siinä taulukossa ei ollut tätä kaupungistumiskorjausta. Ja Suomen keskilämpötila oli laskettu keskiarvona (myös linkatuissa kuvissa esiintyvistä) Helsingin, Jyväskylän ja Sodankylän mittauksista.

Kun nyt - Helsingin korjauksen jälkeen - katsoo noita alempia käyriä, niin minusta silmämääräisesti näyttäisi, että vieläkään Suomi ei olisi saavuttanut 1930-luvun "optimia". Eli toisien sanoen ylempi yhteenvetokäyrä olisi tehty ilman tätä kaupungistumiskorjausta! Eli - harhaanjohtavasti, to say the least. Tästäkin voisi haastaa FMI:n julkiseen väittelyyn!

(Korjattu Helsingin lämpötilakehitys näkyy paremmin Jarl Ahlbeckin tässä puheenvuorossa.. Ihan printattuna ja työpaikan eräälle epäviralliselle ilmoitustaululle laitettuna, se sai monet pitkäksi toviksi pysähtymään!)

pasi
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasi » 11.08.2009, 13:15:33

Heikki Jokipii kirjoitti:Eräs nopeahko mahdollisuus olisi kääntää porukassa ja julkaista suomeksi ja ihan painettuna tämä Joanne Novan

skeptikon käsikirja.

Joanne Nova oli kuin olikin sekä yhteistyökykyinen että -haluinen. Käsikirja on nyt suomennettu nimettömän harrastajan toimesta sekä tarkistettu ja taitettu yhdistyksen voimin. Löytyy täältä. Painotuotekin tuosta varmaan tehdään.
Pasi J. Matilainen

Miksu
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Miksu » 11.08.2009, 21:33:32

Jumanklavita!, iskevä, helppotajuinen, kaikin puolin hieno kirja. Suuret kiitokset suomentajalle ja muille mukana olleille :D .
"Juuri kun on saanut lotionit nahkaan uimarannalla, päälle putoaa nyrkinkokoisia rakeita. Tai aivan odottamatta sataa muutamassa tunnissa puolen vuoden sademäärä. Siitä ilmastonmuutoksessa on karkeasti ottaen kyse."

Kalevan pääkirjoitus 27.9.09

BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW » 19.08.2009, 22:12:06

Onko yhdistyksen johto päättänyt mitä tehdään 5.9. vai unohdetaanko se? Katsokaa http://www.ihmistulva.fi/ ja siinä hyvin tehty 5 min video, jossa tosin sanoma on puhtaasti propagandistinen.

pasi
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasi » 20.08.2009, 09:07:33

BorisW kirjoitti:Onko yhdistyksen johto päättänyt mitä tehdään 5.9. vai unohdetaanko se? Katsokaa http://www.ihmistulva.fi/ ja siinä hyvin tehty 5 min video, jossa tosin sanoma on puhtaasti propagandistinen.

Aineistot on tilattu... Lähetän sähköpostia jäsenistölle asiasta kunhan ehdin.
Pasi J. Matilainen

Vastaa Viestiin