Milankovitsin syklit ja ilmastoherkkyys

Ilmastotutkimukseen sekä sitä sivuaviin tutkimusaiheisiin liittyvät keskustelut

Valvoja: Hallitus

Harry

Re: Milankovitsin syklit ja ilmastoherkkyys

Viesti Kirjoittaja Harry » 16.11.2012, 17:48:36

Layman kirjoitti:Hieman hämmentyneenä olen seurannut tätä keskustelua enkä oikein ymmärrä mitä yrität kyseenalaistaa/todistaa. Sitäkö että CO2-molekyyli ei toimikaan kasvihuonekaasumolekyylina ja on ominaisuuksiltaan samanlainen kuin vakkapa typpimolekyyli? Sehän olisi muuten aika kova juttu...

Älä turhaan hämmenny :) . Välillä L4 huolimattomuus käy hermoille. Ei tietenkään pitäisi. Esim. Pallomainen objekti joka säteilee tasaisesti joka suuntaan Maan atmosfäärissä. L4:n mukaan vain murtoosa säteilystä menee "ylöspäin" ilmakehän ulkopuolelle :shock: Voi olla että olen niin tyhmä etten ymmärrä mitään. Voisiko joku vääntää rautalangasta jos näin on.

Mitä molekyyleihin tulee olen ymmärtänyt että symmetriset molekyylit kuten happi ja typpi ovat vailla dipolimomenttia eikä siksi absorboi infrapunasäteilyä. Vesimolekyylillä on dipolimomentti ja hiilidioksidimolekyylillä neljästä perusvärähtelystä kolme ovat IR aktiivisia.
Lisää täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_spectroscopy

Tapsa
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 16.11.2012, 18:56:07

L4 varmaan tarkoittaa, että maanpinnalta lähtevästä säteilystä vain murto-osa menee suoraan avaruuteen. Sinnehän se kaikki lopulta päätyy.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 16.11.2012, 20:53:23

Tapsa kirjoitti:L4 varmaan tarkoittaa, että maanpinnalta lähtevästä säteilystä vain murto-osa menee suoraan avaruuteen. Sinnehän se kaikki lopulta päätyy.

Ehkä niin.

Jos vain murto-osa säteilystä menee suoraan avaruuteen CO2 ei ainakaan ole syyllinen. H2O on todennäköisin syyllinen mutta on ilmeisen hankala kohde tiedemiehille. Politikoille H2O kelpaa huonosti koska veden verottaminen saattaisi olla hankalaa. Auto on perinteisesti politikkojen lempikohde.

Tapsa
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 16.11.2012, 21:03:58

Harry kirjoitti:
Tapsa kirjoitti:L4 varmaan tarkoittaa, että maanpinnalta lähtevästä säteilystä vain murto-osa menee suoraan avaruuteen. Sinnehän se kaikki lopulta päätyy.

Ehkä niin.

Jos vain murto-osa säteilystä menee suoraan avaruuteen CO2 ei ainakaan ole syyllinen. H2O on todennäköisin syyllinen mutta on ilmeisen hankala kohde tiedemiehille. Politikoille H2O kelpaa huonosti koska veden verottaminen saattaisi olla hankalaa. Auto on perinteisesti politikkojen lempikohde.

Näin se suunnilleen menee. CO2:n tuplaaminen vaikuttaa 0,5 W/m^2 luokkaa. Seuraako vesihöyry sitä monikymmenkertaisine palautteineen ilman oskillatiota, on se juttu eikä mitään muuta juttua ilmastoagendassa olekaan.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 16.11.2012, 21:29:09

Tapsa kirjoitti:Näin se suunnilleen menee. CO2:n tuplaaminen vaikuttaa 0,5 W/m^2 luokkaa. Seuraako vesihöyry sitä monikymmenkertaisine palautteineen ilman oskillatiota, on se juttu eikä mitään muuta juttua ilmastoagendassa olekaan.

En usko. CO2:n tuplaaminen ei tuplaa vesihöyryä. Lisääntynyt vesihöyry lisää pilviä joka lisää albedoa ja samalla jäähdyttää meriä (vähentää myös hiilidioksidia) mistä seuraa atmosfäärin kylmeneminen joka vähentää vesihöyryä jolloin aurinko taas pääsee lämmittämään meriä jne jne jne. :D

Lorentz4

Viesti Kirjoittaja Lorentz4 » 18.11.2012, 11:43:53

Jokainen tasaiselta pallopinnalta lähtevä fotoni menee avaruuteen jos se ei siroa jostakin takaisin sitä ennen. Kasvihuonekaasut lämmittävät sirottamalla fotoneita takaisin kohti maata.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 18.11.2012, 17:43:07

Lorentz4 kirjoitti:Jokainen tasaiselta pallopinnalta lähtevä fotoni menee avaruuteen jos se ei siroa jostakin takaisin sitä ennen. Kasvihuonekaasut lämmittävät sirottamalla fotoneita takaisin kohti maata.

Olen muuten samaa mieltä ,paitsi siitä lämmittämisestä. Vertaa esim. kasvihuoneeseen, mistä nämä kuuluisat kaasut ovat lisänimensä saaneet. Kasvihuone toimii karkeasti ottaen seuraavalla tavalla. Aurinko tai lämmityslaite lämmittää suljettua tilaa josta lämmitetty ilma ei helposti pääse karkaamaan. Kun aurinko ja lämmityslaite sammutetaan kasvihuone kylmenee mutta hitaammin kuin ympäristö. Jos kasvihuoneen tuuletusaukot avataan huone kylmenee nopeammin. Kuitenkin se ei missään tapauksessa lämpiä. Huomaa että kaikki se lämpö joka palautteella tulee [u]takaisin[u] maan pinnalle on maanpinnalta lähtöisin eli ei ole kysymys mistään lisästä!
Villapaita ei lämmitä ellei siihen ole asennettu lämmityslaite+energiaa!

Tronic

Viesti Kirjoittaja Tronic » 18.11.2012, 20:25:49

Nyt vittu oikeasti. Montako vuotta ollaan jauhettu näistä asioista ja edelleen tulee vääntöä jostain aivan perusfysiikasta tai analogioita kasvihuoneisiin ja villapaitoihin. Päättäisitte vaikka olevanne keskenänne eri mieltä, jos sillä välttyis näiltä iänikuisilta vähän väliä toistuvilta täysin tyhjänpäiväisiltä kasvihuonelämmitysvaikutusjauhannoilta, joista ei ikinä tule minkäänlaista mielenkiintoista keskustelua.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 18.11.2012, 20:47:53

Tronic kirjoitti:Nyt vittu oikeasti. Montako vuotta ollaan jauhettu näistä asioista ja edelleen tulee vääntöä jostain aivan perusfysiikasta tai analogioita kasvihuoneisiin ja villapaitoihin. Päättäisitte vaikka olevanne keskenänne eri mieltä, jos sillä välttyis näiltä iänikuisilta vähän väliä toistuvilta täysin tyhjänpäiväisiltä kasvihuonelämmitysvaikutusjauhannoilta, joista ei ikinä tule minkäänlaista mielenkiintoista keskustelua.

Kylläpäs ollaan ylpeitä. Ei kaikki osaa/halua keskustella teoreettisen fysiikan ylemmillä tasoilla tai molekyläärifysiikan/kemian vastaavilla tasoilla. Varsinkin kun nämä perusfysiikan asiat näyttävän olevan niin vaikeita. Tämä koskee myös ilmastotutkijoita joilla näyttää olevan hyvin vaikeata ymmärtää/tietää mistä tässä ilmastossa oikein on kysymys.

Ottaisit mielummin kantaa tai kertoisit ajatuksistasi. Et ole lähiaikoina tuonut kovin paljon tänne forumille.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 18.11.2012, 20:56:18

Ai niin, tyhjänpäiväisestä keskustelusta pääset eroon käymällä seuraavilla blogeilla:
WUWT
Climate Audit
Climate Etc
Bishop Hill
Roger Pielke Jr
Roy Spencer

Tässä vaan muutama.

Tapsa
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 18.11.2012, 21:13:05

Mitenkäs tämä sivusto oikein toimii? Pari postausta juuri lähetin, mutta kumpikaan ei tullut perille. Harryn kommetti tuli kyllä molemmilla kerroilla.

Harry: Älä jatka kasvihuoneilmiön kieltämistäsi, se ei johda mihinkään. Ln taas jatkaa samaan tyyliin, jos kasihuoneilmiö on, niin mallit ovat oikeassa. Molemmat ovat syvältä. Ln ei millään suostu tulemaan kvantitatiiviselle tasolle, vaikka olen siitä moneen kertaan huomauttanut. Löytyisikö lopulta tähän selitys?

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 18.11.2012, 23:32:22

Tapsa kirjoitti:Harry: Älä jatka kasvihuoneilmiön kieltämistäsi, se ei johda mihinkään.

En oikein ymmärrä teidän lukutaitoa tai onko se lukemisen ymmärryksen puute? En mina ole kieltänyt että ilmasto muuttuu, sehän on aivan normaalia. Tämä niinsanottu kasvihuoneilmiö minua hieman hämää. Minä antaudun heti kun joku kertoo miten lämpö lisääntyy energiaa lisäämättä. Onhan sillä hirveä ero jos takaisinkytkentä on kertoimella 3,jotain tai 0,3. Kumpikaan osapuoli ei pysty tällä hetkellä todistamaa kumpaakaan ääripäätä eikä mitään siltä väliltä! Voitaiso sopia että keskustellaan aikusten tasolla asiasta. Huumori ei tietenkään ole kiellettyä. Se keventää kivasti keskustelua.

Jos olen mielestänne väärässä sanokaa suoraan mutta kohteliaasti, niin minäkin teen. Jättäkää vittuilu jonnekin muualle.

Lorentz4

Viesti Kirjoittaja Lorentz4 » 19.11.2012, 09:05:18

Harry kirjoitti:
Tapsa kirjoitti:Minä antaudun heti kun joku kertoo miten lämpö lisääntyy energiaa lisäämättä.

Samalla tavoi kuin talo lämpenee eristämällä, energiaa lisäämättä. Helppoa ja hauskaa.

Tapsa
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Tapsa » 19.11.2012, 09:47:23

Lorentz4 kirjoitti:
Harry kirjoitti:
Tapsa kirjoitti:Minä antaudun heti kun joku kertoo miten lämpö lisääntyy energiaa lisäämättä.

Samalla tavoi kuin talo lämpenee eristämällä, energiaa lisäämättä. Helppoa ja hauskaa.

En minä tuota kirjoittanut.

Harry

Viesti Kirjoittaja Harry » 19.11.2012, 10:49:00

Täällä mene viestit sekaisin.

Lorentz4 kirjoitti: Harry kirjoitti:

Tapsa ei ole syyllinen, minä tuon kirjoitin.

Lorentz4 kirjoitti:Samalla tavoi kuin talo lämpenee eristämällä, energiaa lisäämättä. Helppoa ja hauskaa.

Et voi olla tosissasi :shock:

Vastaa Viestiin