Taalaksen julkaisut?

Ilmastotutkimukseen sekä sitä sivuaviin tutkimusaiheisiin liittyvät keskustelut

Valvoja: Hallitus

Tapsa
Valvoja

Taalaksen julkaisut?

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Yritin Petterin julkaisuja kuukkeloida, kun täällä http://ilmatieteenlaitos.fi/cv-petteri-taalas väitetään niitä olevan yli 50 ja vertaisarvioituja. En löytänyt yhtään!! Alarmistisia esitelmiä löytyi muutama Ilmatieteen Laitoksen logolla varustettuina.

Onhan hän päässyt useasti esim. Hesarin palstoille, niitäköhän tuossa tarkoitetaan?? :lol:
Lorentz3

Re: Taalaksen julkaisut?

Viesti Kirjoittaja Lorentz3 »

Tapsa kirjoitti:Yritin Petterin julkaisuja kuukkeloida, kun täällä http://ilmatieteenlaitos.fi/cv-petteri-taalas väitetään niitä olevan yli 50 ja vertaisarvioituja. En löytänyt yhtään!! Alarmistisia esitelmiä löytyi muutama Ilmatieteen Laitoksen logolla varustettuina.

Onhan hän päässyt useasti esim. Hesarin palstoille, niitäköhän tuossa tarkoitetaan?? :lol:

Tiedätkö mikä on Google Scholar?
Tapsa
Valvoja

Lorentz3 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti:Yritin Petterin julkaisuja kuukkeloida, kun täällä http://ilmatieteenlaitos.fi/cv-petteri-taalas väitetään niitä olevan yli 50 ja vertaisarvioituja. En löytänyt yhtään!! Alarmistisia esitelmiä löytyi muutama Ilmatieteen Laitoksen logolla varustettuina.

Tiedätkö mikä on Google Scholar?

Kiitos vinkistä, en moisesta tiennyt mitään. Täytyy Petteriltä pyytää anteeksi, löytyihän niitä. Hänen osuutensa niistä tietenkin vaihtelee.
BorisW
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BorisW »

Ristiriitaisten näkemysten saattelemana Petteri Taalas valittiin viime vuoden lopulla Helsingin Yliopisto vuoden alumniksi. Tämä alumni pitää 7.5 2012 klo 1700 Helsingin Yliopiston pienessä juhlasalissa esitelmän "Ilmastonmuutos - viherhömppää vai tieteen viimeisin sana? Tilaisuuteen voi ilmoittautua: https://alumniverkosto.helsinki.fi/Portal/Public/Event/Apply.aspx?EventID=154. Olen ilmoittautunut kuuntelemaan mitä puppua hra Taalas aikoo tällä kertaa esittää.
pekkapy

Viesti Kirjoittaja pekkapy »

Mikä oli Taalaksen sanoma?
BorisW
Viesti:

Re: Taalaksen esitelmä 7.5 HY:n pienessä juhlasalissa

Taalaksen HY:n vuoden 2011 alumnina pitämä esitelmä yliopiston pienessä juhlasalissa 7.5 oli sitä mitä saattoi odottaa, eli ilmatieteen laitoksen "mainoskatko" ja IPCC:n sanoman toistoa ihmisen aiheuttamaksi väitetystä ilmaston uhkaavasta lämpenemisestä. Esitelmän jälkeisiin muutamiin kysymyksiin Taalaksen vastaukset olivat lähinnä ympäripyöreitä, joskin niissä saattoi havaita, jonkinlaista pientä epäröintiä; ehkä vakaumuksen puutetta. Tilaisuuden päätteeksi järjestetty viinitarjoilu kirvoitti ihmisiä keskustelemaan vapaammin.

Myönteisenä tapahtumana on pidettävä Petteri Taalaksen ystävällistä tervehdystä ja allekirjoittaneen esittelyä arvostettuna merigeologina hänen kanssaan keskustelleille henkilöille. Joitain vuosia sitten Taalaksen asenne oli ollut varsin negatiivinen, kun olin ehdottanut keskustelua hänen alaistensa kanssa ilmastonmuutoksesta. Olin nimittäin ehdottanut, että haluaisin kuulla IL:n tutkijoiden näkemyksiä ihmisen väitetystä osuudesta maapallon keskilämpötilan hienoiseen nousuun. Tuolloin hän kielsi minua lähestymästä IL:n tutkijoita.

Viinitilaisuudessa kysyin häneltä, miten hän perustelee sitä, että vesihöyryä ei käsitellä kasvihuonekaasuna. Hänen vastauksensa oli odotuksen mukainen, eli ilmakehän vesihöyrypitoisuus (suhteellinen kosteus) on lähinnä vakio eikä sitä siksi huomioida arvioitaessa ihmisen osuutta. Kuitenkin hän oli omassa esitelmässään näyttänyt käyrää (kuva 34), missä nimenomaan alemman ilmakerroksen suhteellinen kosteus osoitti selkeätä nousutrendiä. Siis, vesihöyryn määrä ilmakehässä oli ilmeisesti selkeästi noussut tilastollisesti merkittävällä tavalla. Tähän hän ei kyennyt vastaamaan; vesihöyryn lisääntyminen olisi selkeä ja CO2:n nousua todennäköisempi syy ilmaston lämpenemistrendille.

Kokonaisuutena ottaen itse nautin kovasti tilaisuuden jälkeisestä keskustelusta useiden ihmisten kanssa.
Viimeksi muokannut BorisW, 09.05.2012, 21:22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapsa
Valvoja

Re: Taalaksen esitelmä 7.5 HY:n pienessä juhlasalissa

BorisW kirjoitti:Taalaksen HY:n vuoden 2011 alumnina pitämä esitelmä yliopiston pienessä juhlasalissa 7.5 oli sitä mitä saattoi odottaa, eli ilmatieteen laitoksen "mainoskatko" ja IPCC:n sanoman toistoa ihmisen aiheuttamaksi väitetystä ilmaston uhkaavasta lämpenemisestä. Esitelmän jälkeisiin muutamiin kysymyksiin Taalaksen vastaukset olivat lähinnä ympäripyöreitä, joskin niissä saattoi havaita, jonkinlaista pientä epäröintiä; ehkä vakaumuksen puutetta. Tilaisuuden päätteeksi järjestetty viinitarjoilu kirvoitti ihmisiä keskustelemaan vapaammin.

Myönteisenä tapahtumana on pidettävä Petteri Taalaksen ystävällistä tervehdystä ja allekirjoittaneen esittelyä arvostettuna merigeologina hänen kanssaan keskustelleille henkilöille. Joitain vuosia sitten Taalaksen asenne oli ollut varsin negatiivinen, kun olin ehdottanut keskustelua hänen alaistensa kanssa ilmastonmuutoksesta. Olin nimittäin ehdottanut, että haluaisin kuulla IL:n tutkijoiden näkemyksiä ihmisen väitetystä osuudesta maapallon keskilämpötilan hienoiseen nousuun. Tuolloin hän kielsi minua lähestymästä IL:n tutkijoita.

Viinitilaisuudessa kysyin häneltä, miten hän perustelee sitä, että vesihöyryä ei käsitellä kasvihuonekaasuna. Hänen vastauksensa oli odotuksen mukainen, eli ilmakehän vesihöyrypitoisuus (suhteellinen kosteus) on lähinnä vakio eikä sitä siksi huomioida arvioitaessa ihmisen osuutta. Kuitenkin hän oli omassa esitelmässään näyttänyt käyrää, missä nimenomaan alemman ilmakerroksen suhteellinen kosteus osoitti selkeätä nousutrendiä. Siis, vesihöyryn määrä ilmakehässä oli ilmeisesti selkeästi noussut tilastollisesti merkittävällä tavalla. Tähän hän ei kyennyt vastaamaan; vesihöyryn lisääntyminen olisi selkeä ja CO2:n nousua todennäköisempi syy ilmaston lämpenemistrendille.

Kokonaisuutena ottaen itse nautin kovasti tilaisuuden jälkeisestä keskustelusta useiden ihmisten kanssa.

Kuinka Petteri voi väittää, että vesihöyryn määrä olisi vakio? Eikös sen pitoisuuden pitänyt seurata CO2-pitoisuutta ja moninkertaistaa sen vaikutuksen? Milläkös tavalla se hiilidioksidin vaikutus nyt sitten moninkertaistetaan?
BorisW
Viesti:

Taalas häkeltyi kysymystäni.
Vastaa Viestiin