Vaalitentit ja ilmastonmuutos

Linkit uutisiin, yleisönosastokirjoituksiin, yms., sekä niitä koskeva keskustelu. Eri aiheita koskevat linkit olisi hyvä pitää omissa ketjuissaan.

Valvoja: Hallitus

Tehoautoilija
Viesti:

Vaalitentit ja ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija » 31.03.2015, 08:22:00

Kovin vähän on ollut se väitetty ilmastonmuutos esillä vaalitenteissä. YLE FEMman ruotsinkielisessä (kaksikielisessä) vaalitentissä oli kolmen(?) henkilön "yleisö" jossain takahuoneessa kommentoimassa. Hieman ihmettelin, yksi yksi niistä hyökkäsi kovasti Soinia vastaan heti ekalla tauolla, ja sitten ohjelman lopussa viimeisessä haastattelussa paljastui syy: Kyseinen nainen rupesi vaahtoamaan ilmastonmuutoksesta, selvä kiihkovihreä. Sen sijaan itse vaatitenttiin osallistuneet puheenjohtajat (ja varamies Annika) olivat lähinnä hiljaa koko aineesta, Ville Niinistö taisi ohimennen mainita.

Sama VIlle oli eilen (ma 30.3.2015) YLE TV1:n vaalitentissä (henk koht haastattelussa), kovasti puhuttiin hammaslääkäripalveluista, perustulosta, jne, mutta ilmastonmuutos loisti poissaolollaan. Kunnes sitten aivan tentin viime minuuteilla Niinistö mainitsi Pariisin kokouksen, puhui suuresta uhasta koko ihmiskunnalle, jne. Mutta kovin lyhyeen sekin osuus sitten jäi.

Ilmastonmuutos ei siis näytä kiinnostavan toimittajia eikä poliitikkoja, sen sijaan yleisössä olevat nuoret naiset näyttävät sen muistavan, mutta vain jos ovat jo valmiiksi vihreitä. Kovin erikoista, jos muistellaan kuinka aikoinaan ilmaston lämpeneminen oli se uhkä numero yksi, pääpuheenaihe... Nykyään kukaan ilmastovouhottaja ei enää käytä termiä "ilmaston lämpeneminen", vaan käytetään termiä "ilmastonmuutos", ja sekin mainitaan vain jos SOTE-uudistuksen ja Venäjän uhan ja muun lässytyksen väliin jää sopiva tauko.

Vaikuttaa kovasti siltä, että poliitkot eivät usko itsekään ilmastohöpinöihinsä. Sen sijaan Villellä tuntui olevan luja usko "vihreän teknologian" ja biotalouden yms työllistävään vaikutukseen, vaikka ei kyennytkään vastaamaan kunnolla kun toimittaja tivasi numeroita. Tai oikeammin ystävällisesti jutusteli niistä, kun taas edellinen haastateltava viime viikolla joutui kovan tivaamisen kohteeksi, toimittajien omat poliittiset näkemykset ihan selvästi vaikuttavat siihen miten haastateltavia kohdellaan.

Tehoautoilija
Viesti:

Re: Vaalitentit ja ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija » 03.04.2015, 10:22:28

Päivi R ja joku Calle MTV:n "Kaksintaistelussa", lähinnä kehuivat toisiaan, ja olivat muodon vuoksi kovasti eri mieltä "pakkoruotsi vastaan venäjän opetuskokeilu" kysymyksessä, ilmastosta ei mitään. Paavo A. YLEn tentissä eilen (torstai 2.4.), joku twiittaaja ihmetteli missä ilmastonmuutos, kun siitä ei puhuttu mitään. Kovin outoa, koska eduskunnassahan nimenomaan Vasemmistoliitto ja itse Arhinmäki ovat myös kunnostautuneet ilmastovouhotuksen jalossa lajissa... :? Siis ainakin minä olen nähnyt tähän mennessä noissa vaalitenteissä itse poliitikkojen osalta vain Ville Niinistön lyhyesti kommentoivan.

Vastaa Viestiin