Sveitsin vihreät haluaa kieltää autot

Sekalaiset aiheet.

Valvoja: Hallitus

Tehoautoilija
Viestit: 715
Liittynyt: 06.08.2007, 09:49:46
Viesti:

Sveitsin vihreät haluaa kieltää autot

Viesti Kirjoittaja Tehoautoilija »

Sveitsissä puuhataan kaupunkimaasturikieltoa
25.08.2008 21:14

Sveitsissä järjestettäneen kansanäänestys lakialoitteesta, joka kieltäisi bensasyöpöt ajokit. Vihreä puolue kertoo keränneensä 120 000 nimeä kansanäänestysesityksensä tueksi.

Vihreiden tavoitteena on kieltää kaupunkimaasturit, maastoajoneuvot, urheiluautot ja suurikokoiset ylellisyysautot. Vihreiden aloite on osa ilmastonmuutoksen vastaista kampanjaa. Lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranisi, puolue katsoo.

Uusien autojen enimmäispäästöraja olisi vihreiden esityksen mukaan 250 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Jo rekisterissä oleville autoille, jotka eivät täytä kriteeriä, määrättäisiin kattonopeudeksi sata kilometriä tunnissa.

Äänestyksen järjestäminen edellyttää 100 000 sveitsiläisen allekirjoitusta. Jos vihreiden keräämät tukilistat läpäisevät viranomaisten tarkastuksen, kansanäänestys pidetään puolentoista vuoden kuluessa.

(MTV3-STT-Reuters)

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /08/692227

Ja tietysti "...aloite on osa ilmastonmuutoksen vastaista...". Ilmastohan kylmenee, joten hiilidioksidin määräähän pitäisi lisätä eikä vähentää, jos sillä nyt ylipäätään on mitään vaikutusta ilmaston lämpötilaan.

Otsikossa puhutaan vain citymaastureista, mutta sitten bensasyöpöistä, ja sitten listattu urheiluautot jne, ja kai tuo 250 gramman raja koskee myös dieselautoja :!: :?: Vai onko Vihreiden mielestä bensalla toimivan urheiluauton pakoputkesta tulevan CO2-gramma jotenkin erilainen kuin dieselauton pakoputkesta tuleva CO2-gramma? Ja paraneehan se jalankulkijoiden turvallisuus kun autot kielletään, mutta 100 km/h nopeusrajoitus osalle autoja, ohituksen ym "häiriöt" lisääntyy maanteillä, ja tämä on tutkitusti vaarallisempaa kuin se, että koko jono liikkuu ylinopeutta, puhumattakaan tilanteesta että koko jono liikkuu sallittua nopeutta. Joten ilmeisesti Vihreitä ei kiinnosta autoilijoiden turvallisuus ollenkaan :!: :?:
Siis ihan sairas lakialoite, ja jos oikein arvaan, Suomen vihreät ovat jo pohtimassa miten saisivat jotain vastaavaa läpi täällä Suomessa... :cry:

Jackass
Viestit: 705
Liittynyt: 26.08.2008, 20:56:09

Re: Sveitsin vihreät haluaa kieltää autot

Viesti Kirjoittaja Jackass »

Tuosta 100km/h rajoituksesta tulee mieleen millaiset rajoitukset Sveitsissä on kaikenkaikkiaan? Onko siellä paljon yli 100km/h rajoitettuja teitä?

Tiukkaa CO2 rajaahan on kaavailtu ihan yleisestikin. Joskus 2020 jälkeen valmistettujen pitäisi mennä alle 120g/km tai jotain vastaavaa. Tämä kuitenkin käytännössä tekee mahdottomaksi marginaalisempien autojen valmistuksen kuten urheiluautovalmistajat joiden tuotteita ei koko liikennevirrassa ole kovinkaan paljoa. Yhdysvaltain puolella asiaa on korjattu antamalla poikkeuksia automalleille joita menee vain määrätty määrä vuodessa. En muista rajaa tai autojen määrää mutta itse idea on sopiva. Se kun on kuitenkin selvää että esimerkiksi Suomessa uutena rekisteröityjen Ferrarien määrä on sitä luokkaa vuosittain ettei sillä ole jatkuvassa käytössäkään koko CO2 kuvan osalta mitään merkitystä.

Suomen vuoden vaihteessa tekemä autoverouudistushan sorsii jo tämän tyyppistä autoilua eikä ole suhteessa todellisten CO2 päästöjen kanssa. Ilmoitettu lukema sporttimallilla voi olla vaikkapa 300g/km ja pikkudieselillä 100g/km mutta jos urheiluautolla ajetaan 2kk kesässään yhteensä 5000km ja dieselillä ympäri vuoden 40000km (missä diesel alkaa olla kannattavaa) ero todellisten CO2 päästöjen ja verotuksen välillä on groteski. Lisäksi uudistus ei ota huomioon sitä miten paljon valmistajat kaunistelevat lukemia. Kaunistelemalla saadaan kuitenkin verokäytännön kautta etua kilpailijoihin nähden ja usein testien yhteydessä lukee moitteen ilmoitusta rajustikin (toista litraa sataselle) suuremmasta kulutuksesta. Jos verotus oikeasti puuttuisi CO2 päästöihin sen tulisi olla puhtaasti käyttöä verottava asia. Se Hummer seitsemäntoistalitran neloisahdetulla korkeapuristeisella V8 moottorilla ei tuota parkissa seisoessaan grammaakaan CO2 päästöjä.

Toki urheiluautoja voi moittia ylellisyystuotteeksi ja perustella korkeamman veron sillä. Mutta sillä ei ole taas päästöjen kanssa tekemistä vaan kyseessä on puhdas kateus. Ehkä tuo Sveitsin aloite läpi mentyään aloittaa käsittämättömän trendin jossa jokainen vähänkin ripeä auto tuottaa vain 249g/km CO2 päästöjä. Valmistajan mukaan tietenkin.

Konsultti

Re: Sveitsin vihreät haluaa kieltää autot

Viesti Kirjoittaja Konsultti »

Sen verran, että valmistajat eivät ilmoita mitään lukemia vaan kulutuksen mittaa puolueeton auktorisoitu tutkimuslaitos tarkan standardin mukaan eli kaikki EU-lukemat on tarkalleen verrannollisia toisin kuin joidenkin autolehtien testien vähän-sinne-päin tulokset. Valmistajat tietysti optimoivat moottorinohjausta EU-mittausta varten jotta saisivat mahdollisimman pienet luvut ja tässä jotkut on vähän taitavampia kuin toiset.
Noin yleisesti ottaen ilmoitetut kulutuslukemat kuitenkin vastaavat aika hyvin todellisuutta, jos autolla ajetaan suunnilleen niin kuin testissä ja vastaavissa oloissa ja varustein.

Jackass
Viestit: 705
Liittynyt: 26.08.2008, 20:56:09

Re: Sveitsin vihreät haluaa kieltää autot

Viesti Kirjoittaja Jackass »

Käytännössä tuo ei vain korreloi todellisten CO2 päästöjen kanssa. Ajaako pitkää vai pätkää, kylmällä autolla vai lämpimällä, kesää, talvea, kärryn kanssa, suksiboksin kanssa, lapanen lattiassa, lastia kyydissä ja sitten vielä se ajomäärä. Päästö on vain jossain olosuhteissa kilometrikohtainen arvo. Moottorinohjauksella saa kyllä ihmeitä aikaan jos väliaikaisesti tarvitsee saada kulutukset alas. Tätähän on tehty mm katsastuksiinkin pitkiä aikoja. Miten paljon noissa sitten sallitaan optimointia. Karvalakkivarustein, ilman ilmastointia ym. Ja millainen tuo testipätkä on jolla tuo testataan. Toisilla autoilla todennäköisesti pääsee helpommin tavoitteeseen kuin toisella. Käytännössä.

Vastaa Viestiin