Dieselmoottorin pelastus?

Sekalaiset aiheet.

Valvoja: Hallitus

Carbonautti
Viestit: 729
Liittynyt: 01.09.2015, 19:59:12

Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja Carbonautti » 05.04.2018, 18:18:08

YLE:ssä tuli ohjelma Eurooppalaisesta keksintöpalkinnosta. Ohjelmasarjassa on monta osaa, mutta satuin näkemään osan, joka käsitteli tanskalaista keksintöä, joka oli mukana finaalissa. Tanskalaiset Tue Johannessen ja Ulrich Quaade ovat keksineet turvallisen tavan säilöa ammoniakkikaasua metallisuolaan. He voittivat palkinnon sarjassa Small and medium-sized enterprises. Tämä keksintö mahdollistaa dieselmoottorin pakokaasujen NOx-päästöjen puhdistamisen katalysaattorissa. Laitteisto on helposti jälkiasennettavissa vanhaan kalustoon.

Ohjelmassa kerrottiin, että keksintö parantaa NOx-puhdistuksen tehoa aiemmasta 30 %:sta 95 %:iin.

Patentoitua järjestelmää testataan mm. Kööpenhaminan busseissa.

Jos tämä järjestelmä saadaan laajaan käyttöön, se voi pelastaa dieselmoottorien käytön henkilöautoissa. Kun lisäksi huomioidaan sähköautojen kehittämisen ja tuotannon ongelmat esimerkiksi Teslalla, voi kilpailuasetelma muuttua.

Ihmetyttää, että tämä keksintö ei ole saanut paljonkaan huomiota mediassa. Vai onko se sittenkään niin iso ihme?

Linkki videoon:
https://www.youtube.com/watch?v=b_QP_71BICM

Linkki Euroopan Patenttiviraston sivulle:
http://www.epo.org/news-issues/press/releases/archive/2016/20160609.html

Linkki Teslan ongelmista kertovaan uutiseen:
https://wattsupwiththat.com/2018/03/29/green-car-manufacturer-tesla-calls-for-volunteers-to-prove-the-haters-wrong/

Linkki Amminex-kehitysyhtiön sivuille:
http://www.amminex.com/

Carbonautti
Viestit: 729
Liittynyt: 01.09.2015, 19:59:12

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja Carbonautti » 07.05.2018, 17:01:40

Hesarissa on uutinen Boschin uudesta tekniikasta dieselautojen NOx-päästöjen vähentämiseksi:
Teknologiayritys sanoo tehneensä keksinnön, joka lopettaa puheet dieselin kuolemasta – VTT:n johtavan tutkijan mukaan väite ei ole tuulesta temmattu
...
Menetelmä perustuu moottorin ruiskutusjärjestelmän, imuilman ja lämpötilan jalostettuun ohjaukseen.

Tämä ratkaisu on erilainen kuin tanskalaisyrityksen keksintö. Aika näyttää, mikä menetelmä yleistyy. Luultavasti molemmille ratkaisuille on tilaa.

Linkki:
https://www.hs.fi/autot/art-2000005670274.html

unbiased
Viestit: 1250
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja unbiased » 14.05.2018, 08:09:14

Tähän sopii viittaus keskusteluun laivamatkalla Travemunde-Helsinki typpioksidipäästöistä. Oli kirkas päivä ja ihmeteltiin Puolan yllä olevaa ruskehtavaa sumua. Puolakin ehti saada syytöksiä päästöistään, kunnes huomatiin, pilvi oli kaiken aikaa samassa kulmassa laivaan nähden ja kävi kohtalainen luoteistuuli. Ruskea pilvi näkyi, kun sitä katsoi laivan suunnasta, jolloin laivan tuottamat typpioksidit näkyivät monien kilometrien matkalla. Siitä syystä heikkokin typpioksidipilvi oli havaittavissa. Katsomisuunnassa oli riittävästi typpioksideja, joita auringon valo virittää ja viritystilojen purkautuessa syntyy kellertävää valoa.
Laivassa oli eräs voimalaitosinsinööri ja hän kertoi tarinan, jossa hiilivoimalaitoksissa kokeiltiin veden lisäämistä polttotilaan. Samalla turbiineista saatiin hieman lisää tehoa ja savu muuttui vaaleaksi, joka sekin oli etu, kun voimalaitosten mustia päästöjä oli jo lehdissä arvosteltu. Useimpiin hiilivoimaloihin rakennettiin erinomaiseksi havaittu vedensyöttöjärjestelmä. Myöhemmin todetiin kuitenkin yllättäen typpioksidipäästöjen lisääntyminen 50 kertaisiksi. Asiasta oltiin hiljaa ja menetelmästä luovuttiin vähin äänin.

Typpimonoksidia voidaan valmistaa 500 asteen lämpötilassa ammoniakista platinakatalysaattorin ja ilman avulla 500 asteen lämpötilassa. On siten selvää, että auton platinakatalysaattori synnyttää NOx päästöjä. Katalysaattori on kuitenkin tarpeen, jotta palamatta jääneet hiilivedyt saadaan hapetettua. Havaintoja tekevä lienee oppinut, että auton pakokaasut haisevat hiilivedyille käynnistettäessä, mutta katalysaattorin lämmettyä hajut häviävät.
Luultavasti päästöjen haittoja liioitellaan. Useimmissa kaupungeissakaan ilma ei ole myrkyllistä eikä tapa eläimiä ja kasveja. Kaupunkien pinta-ala koko maa-alasta on vieläkin mitätön.

Carbonautti
Viestit: 729
Liittynyt: 01.09.2015, 19:59:12

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja Carbonautti » 09.01.2019, 13:49:05

Ilmastofoorumin FaceBook-sivulla on linkki mielenkiintoiseen uutiseen, joka on Tekniikka ja talous -lehdessä:
Näin vanhankin polttomoottorin päästöt ja kulutus romahtavat yli 30%: Mikroaallot saattavat syrjäyttää sytytystulpan kipinän
...
Perinteisen sytytystulpan korvaaminen mikroaaltosytytyksellä saattaa laskea auton moottorin kulutusta kolmanneksella. Haitalliset päästöt laskevat vielä enemmän. Näin väittää ainakin saksalainen kasvuyritys MWI Micro Wave Ignition.
Tämä keksintö toimii otto-moottoreissa. Epäselväksi jäi, toimisiko se myös diesel-moottoreissa. Joka tapauksessa toimiessaan uusi sytytystapa veisi pohjaa intoilla sähköautojen lisäämisen puolesta.

Linkki:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... eo-6754461

unbiased
Viestit: 1250
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja unbiased » 09.01.2019, 15:32:06

Pakko kommentoida epämääräistä artikkelia.
Jos tavalliseen autoon asennetaan mikroaaltosytytys, ja seos syttyy koko alueeltaan, taatusti lämpötila kohoaa entisestään, koska palamisenergia vapautuu nopeammin. Itselläni oli yksisylinterinen 650 kuutioinen moto. Joku väitti, toinen sytytystulppa on varmistukseksi. Toinen tulppa oli kuitenkin korkean kierrosluvun johdosta. Polttoaine ei olisi ehtinyt yhdellä sytytyspisteellä palaa kokonaan. Seos tuli sytytää kahdesta paikkaa. Kone ei kestänyt kuumaa palamista, joten moto oli vaihdettava jo takuuaikana. Jos tavalliseen autoon systeemin asentaa, kone hajoaa melko varmasti ja nopeasti, ellei samalla vähennä seosta laihempaan.

Jutun idean uskon olevan siinä, että laiha seos saadaan syttymään ja palamaan kokonaan mikroaalloilla, kun se tulpalla ei syttyisi ollenkaan. Laiha seos takaa alemman lämpötilan ja pienemmän kulutuksen. Idea on hieno ja ihmetellä voi autoteollisuuden vanhanaikaisuutta, kun sitä ei ole aikaisemmin oivallettu. Mirkoaaltojen pitää olla sopivan tehokkaita ja sopiva taajuus, että pystyvät katkaisemaan riittävästi oktaamimolekyylejä, jotka sitten reagoivat hapen kanssa ja palo leviää.
Diesel syttyy paljon helpommin kuin bensiini, joten siinä mikroaaltosytys toimii jopa paremmin. Kun on tankannut vahingossa bensaa dieseliin tehot katoavat, kun bensiini ei syty ilman kipinän suurta lämpötilaa ja jää osittain palamatta. 15 % bensiiniä ei kuulemma vielä haittaa pahasti.

Carbonautti
Viestit: 729
Liittynyt: 01.09.2015, 19:59:12

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja Carbonautti » 22.02.2019, 18:09:42

MTV-uutiset kertovat dieselautojen testeistä:
Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä...
Linkki:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mis ... s.5XcCcXm0

unbiased
Viestit: 1250
Liittynyt: 13.01.2015, 09:31:57

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja unbiased » 22.02.2019, 22:05:34

Samaan aikaan NOx päästöjä paljon vahingollisempaa kumipölyä syntyy pikkuautossakin 40 mg/km muiden tiepölyjen lisäksi. Nastarenkaat pölyttävät asfalttia grammoissa kilometriä kohti. Kaiken lisäksi nämä pölyt jäävät kaduille pyörimään pitkäksi aikaa, kun N-oksidit häviävät ilmavirtausten mukana.

Carbonautti
Viestit: 729
Liittynyt: 01.09.2015, 19:59:12

Re: Dieselmoottorin pelastus?

Viesti Kirjoittaja Carbonautti » 25.02.2019, 18:29:06

Ehkä tämäkin uutinen avittaa dieselautoja:
Felon arrested after pursuit when stolen Tesla batteries die
Rosvo jäi kiinni takaa-ajon jälkeen, kun varastetun Teslan akut simahtivat.

Linkki:
https://wattsupwiththat.com/2019/02/25/ ... eries-die/

Vastaa Viestiin