Oliko MTL:kin ilmastonmuutoksen uhri?

Sekalaiset aiheet.

Valvoja: Hallitus

nokikolari

Oliko MTL:kin ilmastonmuutoksen uhri?

Viesti Kirjoittaja nokikolari » 16.11.2014, 17:54:11

Alustukseksi vanha keskusteluketju
viewtopic.php?f=17&t=1624
-Vihreät.rp tarvitsee IL:n pääjohtajan pelottelemaan kansaa saadakseen lisää ääniä.

Alkuperäisesti (v. 2008 prof. Keinosen selvitys) IL ja MTL piti yhdistää uudeksi laitokseksi. Eri lähteistä yhdistelemällä: uuden laitoksen mukana olisi tullut kokonaan uusi pääjohtaja. Vihreät.rp:llä oli vahva poliittinen motiivi pitää Taalas pääjohtajana ja hallituspuolueena myös kulisseissa mahdolisuudet syöttää ajatus MTL:n pilkonnasta. -Samalla ratkaisulla saatiin myöskin sitten tukittua merifyysiikojen suut.

nokikolari

Re: Oliko MTL:kin ilmastonmuutoksen uhri?

Viesti Kirjoittaja nokikolari » 06.01.2015, 17:03:23

Ja vielä lisäyksenä vuoden 2014 tapahtumat. Valtioneuvoston kanslia laati kokonaisvaltaisen selvityksen sektoritutkimuksesta ja sen kehittämisestä. Ympäristöministeri Niinistö vastusti jyrkästi ehdotettua IL:n ja SYKE:n yhdistämistä. -Sille olisi ollut paljon painavammat perusteet kuin esimerkiksi RKTL:n ja METLA:n yhdistämisellä.

BorisW
Viesti:

Re: Oliko MTL:kin ilmastonmuutoksen uhri?

Viesti Kirjoittaja BorisW » 10.01.2015, 14:46:05

En usko, että Merentutkimuslaitoksen toiminnan siirtäminen SYKE:n ja IL:n alaisuuteen liittyisi millään lailla ilmastonmuutokseen. Valtioneuvosto on pitänyt MTL:ää liian pienenä yksikkönä (alle 100 työntekijää) ja samalla monissa toiminnoissa MTL:llä ja näillä kadella suurella oli päällekkäisiä toimintoja. Etenkin SYKE, jonka tehtäväpiiriin kuului rannikkoalueiden vesiolojen tutkiminen ja MTL:n tehtävä oli pääosin koko Itämereen liittyvä tutkimus sisältäen myös kansainvälisen toiminna, halusi omia itselleen korkeampaa arvostusta nauttivan toiminnan. Vastaavasti IL:n katsoi, että MTL:n jäätutkimus sopisi hyvin heille yhteiskunnallisesti tärkeänä toimintana.

Olin itse tutkijadelegaation mukana neuvottelemassa ministeriössä tämän hyödyttömän hankeen hautaamiseksi, mutta turhaan. Isot tahot jyräsivät päätöksen, eikä siinä yksittäisillä tutkijoilla ollut painoarvoa. Oltuani vuodesta 1962 hyvin läiheisessä yhteistyössä MTL:n tutkijoiden kanssa olin lopettamishankkeesta sydänjuuriani myöten närkästyny, sillä MTL:n porukka oli todella erinomaista, työhönsä innostuneita ja kyvykkäitä.

Tosin pilkkomishankkeen, MTL>SYKE/IL, edetessä tajusin, MTL:n olevan hyvä saalis SYKE:lle että IL:lle - pomot saivat lisäsulkia hattuihinsa. Valitettavasti MTL:n aikana vallinnut poikkititeellisyys on kadonnut. Onneksi sentään monet MTL:N tutkijat liittyivät yhteen perustamalla Suomen Merentutkijat ry:n www.merentutkijat.fi/, joka on ominut itselleen MTL:n poistuneen yhteiskunnallisen vaikuttamisen. Yhdistyksen hallitus koostuu pätevistä tutkijoista, joista joillakin on myö poliittisia kytköksiä. Itse olen ollut yhdistyksen jäsen sen perustamisesta lähtien

Vastaa Viestiin