Turun SG-luentoja : kestävä kehitys

Valvoja: Hallitus

Kivimies

Turun SG-luentoja : kestävä kehitys

Viesti Kirjoittaja Kivimies »

Studia Generalia -sarja syksyllä 2009: Kestävä kehitys - puheenvuoroja turkulaisista korkeakouluista

Hållbar utveckling - Åbohögskolorna har ordet

Lokakuussa on käynnistynyt Studia Generalia -sarja Kestävä kehitys – puheenvuoroja turkulaisista korkeakouluista. Sarja on suunnattu niin suurelle yleisölle, opiskelijoille kuin opettajillekin. Siinä keskustellaan ajankohtaisista kestävän kehityksen aiheista, ja ensimmäisen tapaamisen aiheena on riskit ja niiden hallinta.

Studia Generalian organisoinnista vastaa Turun kauppakorkeakoulu yhteistyössä kaikkien turkulaisten korkeakoulujen kanssa.

http://www.utu.fi/sivustot/keke/seminaa ... neralia09/

Huomioikaa erityisesti kestovastusjamme europarlamentista!

20.11.2009 Eurokansanedustaja Sirpa Pietikäinen Kestävän kehityksen Studia Generaliassa

perjantaina 20.11.2009, klo 13.15–15
Turun yliopisto, Educarium (Assistentinkatu 5), Edu1-sali

"Kööpenhaminan ilmastokokouksen näkymät ja peliteoriat"

“Miksi järkevät ihmiset tekevät järjettömiä päätöksiä?
“Maksaisitko veroja, ellei olisi pakko?
“Miksi minä kun ei muutkaan?

Kööpenhaminassa joulukuussa käytävien maailmanlaajuisten ilmastoneuvotteluiden lähtökohdat ovat vaativat. Kokouksen asialistalla on poikkeuksellisen moniulotteisia ja monimutkaisia kysymyksiä. Osapuolten intressit ovat hyvin erilaiset ja monissa kysymyksissä etäällä toisistaan.

Kunpa nuo osapuolet ja niiden moninaiset intressit tulisivatkin kattavasti esille! Hyviä kysymyksiä väsäämään euroedustajalle valmiiksi. Niihin jää normaalikäytännön mukaan aikaa.
Kivimies

Re: Turun SG-luentoja : kestävä kehitys

Viesti Kirjoittaja Kivimies »

No niin, kävin tilaisuudessa ja tapasin meidän kaikkien yhteisen meppimme Sirpa Pietikäisen (kok)...

Juttu lähti puhujalta ihan sujuvasti liikkeelle peliteoreettisesta lähestymistavasta. Ei siinä mitään, sehän on aivan onnistunut tarkastelukulma. Mutta jokin siinä alkoi vaivata mieltäni. Tilaisuuden otsikon mukaan luennon tarkoituksena oli käsitellä Kööpenhaminan ilmastokokouksen näkymiä ja sijoittaa se kestävän kehityksen teemaan. Pietikäinen ei kuitenkaan kauaa viihtynyt otsikon asettamissa puitteissa vaan siirsi puheen painon toisaalle. Tästä jatkan enemmän alla. Nimittäin luennon puolivälissä minulle kävi selväksi, että meppimme tapa kommunikoida kanssaihmisten joukossa on laadultaan kestämätöntä. Meppimme ei osaa käsitellä kiistakysymystä loukkaantumatta ja toista loukkamatta.

Ilmastoasia oli Pietikäisen puheessa eräänlainen esimerkkitapaus, jossa hänen kantava ideansa oli puolustella poliittista päätöksentekoa. Demokratian hän selitti olevan vikoineenkin käyttökelpoisin. No, siltähän se näyttää poliittisen päättäjän puolelta arvioituna. Tuollaisellakin käsittelyllä on arvonsa, kun sen tekee taiten. Valitettavasti puhetta tuli naisesta ulos kuin porisevasta papupadasta, keskeytyksettä. Jostakin minulle aiemmin täysin tuntemattomasta syystä Pietikäinen latasi tässä luennon puolivälissä erittäin kiistanalaisen näkemyksen, että "neuvostojärjestelmä oli sääntelytalous". Niinköhän vaan, ajattelin itsekseni. Pietikäinen selitti edelleen, että neuvostovaltiossa säädettiin paljon lakeja. Kun neuvostojärjestelmä oli kuitenkin hyvin epäsuosittu hallintojärjestelmä (nämä on nyt monin osin omia sanojani, kun minulla ei ole tarkkaa dokumentaatiota puheesta) tavallisten ihmisten parissa juontuu tästä yleinen torjuva asenne lakeja kohtaan tänä päivänäkin. Ihmettelin itsekseni miksi siinä niin onkin käynyt(?).

Sain pian tilaisuuden kysyä täsmennystä minua vaivanneeseen puheen kohtaan Pietikäisen tarjoutuessa tässä vaiheessa vastaamaan yleisön kysymyksiin puheen keskelläkin. Aloitin kysymällä oliko hänen historiantulkinsa todella se, että neuvostojärjestelmä oli säätelytalous?. Akka reagoi kysymykseeni suorastaan vihamielisesti : ei! No, mitä hän sitten sellaista sitten esitti..? Kysymykseni ei selvästikään sopinut Pietikäiselle, joten hän alkoi pulputtaa kaikkea muuta soopaa eikä suostunut palaamaan kysymykseni käsittelyyn. Sen sijaan hän jatkoi sättivään tapaan puhettansa itäeurooppalaisista mepeistä, jotka hänen mielestään torjuivat kaikki "järkevät" yritykset saada aikaan sitovaa lainsäädäntöä (tämä oli hänen esittämänsä ajatus). Tajusin, että Pietikäinen on aiemmin riidellyt oikein rajusti kollegoidensa kanssa jotka aivan oikein ovat varuillaan tällaisen säädösintoilun edessä. Nyt hän sitten heitteli piikkejään suomalaisyleisölle, joista minä olin se joka ei sitä itse hoksannut.

Pietikäisen viha vain yltyi. Hänen latasi minulle vielä loppukaneetiksi, että :
Mun mielestäni oikeistolla ja vasemmistolla ei ole juuri ero. Sä voit ajatella toisin.

En tiennyt sillä hetkellä mitä ajatella tuollaisesta, tämän käsittelyn ulkopuolisesta ajatuksesta. Sen sijaan käsitin, ettei minun ole järkevää sanoa enää mitään kun akka vaan kiukuttelee ja haastaa riitaa. Se siitä. Minulla ei sitten ollut enää mitään kysyttävää, ei mitään sanottavaa. Hiljaisuus laskeutui luentosaliin. Ei ollut yleisön joukosta myöskään kenelläkään toisella mitään kysyttävää...
Vastaa Viestiin