MEDIATIEDOTE 16.07.2007 – vapaa julkaistavaksi heti

GREENFREE FINLAND KIISTÄÄ IHMISEN OSUUDEN ILMASTONMUUTOKSEEN

GreenFree Finland ry on Jyväskylässä perustettu uusi ympäristöjärjestö, joka paneutuu erityisesti ilmastonmuutoksesta käytävään julkiseen keskusteluun. Nykyinen keskustelu aiheesta on vahvasti painottunut sille virheelliselle kannalle, että ihmiskunta on syyllinen nykyiseen ilmaston lämpenemiseen ja rajut toimenpiteet ovat välttämättömiä lämpenemisen hillitsemiseksi.

Yhdistyksen mielestä on huolestuttavaa, että väärään tietoon perustuva ilmastonmuutoskeskustelu uhkaa viedä huomion todellisilta ympäristöongelmilta, kuten pienhiukkasilta, vesistöjen saastumiselta ja kasvavilta jätevuorilta. Varsinkin kehittyvissä maissa lisääntyvä mutta sääntelemätön teollistuminen aiheuttaa vakavia saasteongelmia, kuten happosateita ja terveyshaittoja. Näihin ongelmiin olisi oikeasti mahdollisuus puuttua sen sijaan, että taisteltaisiin tuulimyllyillä tuulimyllyjä vastaan. Kuitenkin ilmastonmuutoksen vastaiseen toimintaan on jo käytetty miljardeja euroja.

”Erityisen huolestuttavia ovat ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi kehityt poliittiset toimenpiteet,” sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Pasi Matilainen, ”sillä ilmeisestä hyödyttömyydestään ilmastonmuutoksen torjunnassa huolimatta ne käyvät kalliiksi varsinkin vähävaraisille, siis opiskelijoille, työttömille, eläkeläisille ja lapsiperheille, joiden vähistä tuloista energialasku lohkaisee entistä suuremman osan.” Matilaisen mukaan hintojen nousu ei näy ainoastaan sähkölaskussa, vaan myös välillisesti tuotteiden hinnoissa, joten ilmastopolitiikasta joutuu maksamaan vaikka vaihtaisikin energiansäästölamppuihin.

GreenFree Finland tuo julkiseen keskusteluun mukaan vähemmälle huomiolle jääneet tieteelliset todisteet, joiden mukaan myös nykyinen ilmastonmuutos on luonnollista vaihtelua. Uusimpien tutkimusten valossa maapallon ilmasto on aiemmin luultua riippuvaisempi sekä suoraan että välillisesti auringon aktiivisuudesta. Suoranaisen Maahan tulevan lämpöenergian lisäksi auringon aktiivisuus saattaa vaikuttaa osaltaan pilvien muodostumiseen, mikä on keskeinen elementti maapallon ilmaston sisäisissä rakenteissa.

Maapallon ilmasto on ollut jatkuvassa muutoksessa maapallon syntymisestä lähtien. Välillä muutos on nopeampaa, toisinaan hitaampaa, samoin muutoksen voimakkuus on vaihdellut. Sen sijaan että pyrkisimme turhaan säilyttämään ilmaston nykytilan ja taistelemaan luontoa vastaan — koska sen taistelun varmasti häviämme — meidän tulee käyttää voimavaramme muuttuvassa ympäristössä selviämiseen ja keskittyä oikeisiin ympäristöongelmiin. Ihminen on mukautuva eläin, minkä vuoksi meitä onkin kaikkialla maapallolla, mutta poliittiset kahleet tulevat vaikeuttamaan mukautumista huomattavasti.

Lisätietoja: yhdistyksen puheenjohtaja Pasi Matilainen. Yhdistyksen Internet-sivut ovat osoitteessa www.greenfree.fi ja sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi.ei.roskapostia@greenfree.fi.