Vielä ei kannata ostaa sähköautoa?

Monille meille niin rakas hallituksemme on luvannut muistaa myös köyhiä ja korottaa polttoaineveroa eli polttoaineiden valmisteveroa. Uusimman tulevan korotuksen suuruutta ei ole vielä julkistettu, mutta kun polttoaineverot ovat litrakohtaisia, voinee […]

Tämä on katkelma toisella sivustolla olevasta kirjoituksesta. Siirry alkuperäiseen kirjoitukseen tästä »

Sähkön varastoinnista täysin uusiutuviin perustuvassa energiajärjestelmässä

Neo-Carbon Energy -hankkeessa on mallinnettu täysin uusiutuvaan energiaan perustuvaa energiajärjestelmää Suomessa vuonna 2050. Perustelemme tässä kirjoituksessa, että joissakin hankkeen ulostuloissa ei ole suhtauduttu riittävällä vakavuudella sähkön laajamittaisen varastoinnin todennäköisiin kustannuksiin ja mahdollisiin materiaalirajoitteisiin vaikka litiumakkujen teknologiseen kehittymiseen suhtauduttaisiin erittäin optimistisesti. Neo carbon energy, Yleisradion toimittaja, me ja kansal...

Tämä on katkelma toisella sivustolla olevasta kirjoituksesta. Siirry alkuperäiseen kirjoitukseen tästä »

Sähköautojen yölataus pahentaa savusumua

Äkkipäätä ajatellen sähköauton lataamisen yöllä ei luulisi olevan mikään isompi ympäristörikos. Nyt kuitenkin uusi kolmen tutkimuksen julkaisurykelmä samoilta tutkijoilta antaa viitteen , että sähköauto saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriauto elinkaarensa aikana […]

Tämä on katkelma toisella sivustolla olevasta kirjoituksesta. Siirry alkuperäiseen kirjoitukseen tästä »

Ilmastonvakiointi kurjistaa, tapaus Trafi

Äskettäin kirjottamani Caruna-artikkelin kommenteissa nimimerkki Hupiukko-antoi mainion vihjeen: pistokehybridit ovat veronkiertovälineitä. Ei eroa juurikaan veroparatiisien hyödyntämisestä toisaalla. Olin ollutkin aikeissa kirjoittaa Trafin kurjistamispolitiikasta, mutta tuo pistokehybrideihin liittyvä veronkierto olisi jäänyt […]

Tämä on katkelma toisella sivustolla olevasta kirjoituksesta. Siirry alkuperäiseen kirjoitukseen tästä »

Sähköautoissa uusi ympäristöriski?

Uusi tutkimus paljastaa , että sähköautojenkin akuissa yleinen seosoksidi NMC eli litiumnikkelimangaanikobolttioksidi on Shewanella oneidensis maaperäbakteereille ympäristömyrkkyä. Tarkemmin sanottuna nanorakenteisesta materiaalista liukenevat nikkeli- ja koboltti-ionit aiheuttavat bakteereille hengenahdistusta ja kasvun ehkäisyä. […]

Tämä on katkelma toisella sivustolla olevasta kirjoituksesta. Siirry alkuperäiseen kirjoitukseen tästä »