Epätarkkuutta IPCC:n hiilivirroissa

Maapallon hiilikierron tarkka tietämys on tärkeää myös ilmastoennusteiden kannalta. Sikseen olikin minulle kohtalainen yllätys, että IPCC ilmoittaa tarkuudekseen vuoden 2007 raportissa huonomman kuin ±20% kuvan 1 esittämille hiilivirroille(Linkki). Kuvassa 1 on...

Ilmastonmuutoksen tilastomatikkaongelma

Ilmastonmuutosparadigmalla on alusta alkaen ollut ongelmia tilastojen ja niiden tulkinnan kanssa. Yhdestä noista ongelmista saa käsityksen eläkkeellä olevan yliopistolehtori Pekka Hjeltin kirjoituksesta Uuden Suomen Puheenvuoro-palstalla. Hjeltin mukaan...

Äärisäillä pelottelusta

Äärisäillä pelottelu on monella tavalla tehokasta propagandamielessä. Ensiksikin voinee aina löytää jotain vanhoja tieteellisiä tutkimuksiakin väitteensä tueksi(Linkki). Toisekseen äärisäitä on monenlaisia, joten aina sitä jotain äärimmäistäkin esiintyy, kuten nyt...

Myrskyt uhkaavat – vähentyä

Myrskyjen lisääntyminen vaikuttaa niin itsestään selvältä ilmastoperustaisessa rahankeruutoiminnassa, ettei sitä useinkaan ole mitenkään perusteltu. Riittää todeta, että  “…myrskyjen lisääntyminen…” aiheuttaa sitä tai tätä (Linkki). Enempi...

Viiru ilmastopiirakassa

Kirjoitin konsensuksesta ja ilmastotutkimuksesta viime syyskuussa, kun olin saanut luetuksi aihetta koskevan Legates et al (2013) -tutkimuksen. Minulla ei ole tuohon kirjoitukseen lisättävää pl. viereinen kuva, jonka yksi tutkimuksen kirjoittajista, lordi Christopher...