Äärisäillä pelottelusta

Äärisäillä pelottelu on monella tavalla tehokasta propagandamielessä. Ensiksikin voinee aina löytää jotain vanhoja tieteellisiä tutkimuksiakin väitteensä tueksi(Linkki). Toisekseen äärisäitä on monenlaisia, joten aina sitä jotain äärimmäistäkin esiintyy, kuten nyt...

Myrskyt uhkaavat – vähentyä

Myrskyjen lisääntyminen vaikuttaa niin itsestään selvältä ilmastoperustaisessa rahankeruutoiminnassa, ettei sitä useinkaan ole mitenkään perusteltu. Riittää todeta, että  “…myrskyjen lisääntyminen…” aiheuttaa sitä tai tätä (Linkki). Enempi...

Viiru ilmastopiirakassa

Kirjoitin konsensuksesta ja ilmastotutkimuksesta viime syyskuussa, kun olin saanut luetuksi aihetta koskevan Legates et al (2013) -tutkimuksen. Minulla ei ole tuohon kirjoitukseen lisättävää pl. viereinen kuva, jonka yksi tutkimuksen kirjoittajista, lordi Christopher...

Tiibetin ylänkö sulaa – oletko syyllinen?

Ihmiskunnan parhaimmin tiedostavat piirit ovat varoittaneet Himalajan, tai vielä laajemmin Tiibetin ylängön, jäätiköiden sulamisesta n. 10 vuoden ajan(Linkki). Koska en itse ole päässyt näihin piireihin, jouduin päättelemään asian netistä tekemieni...

Niinistö johtaa harhaan

Kyse on ympäristöministeri Ville Niinistöstä ja hänen energiapoliittisesta kannanotostaan YLEn lauantaiaamuisessa lähetyksessä 8.3.2014. Kun puhe on poliittisista vihreistä, on selvää että he puhuvat mielellään pehmeitä energiapolitiikasta. Ei ole myöskään yllätys,...