Mediatiedote 29.04.2010
Vapaa julkaistavaksi heti

Ilmastoilkivalta on tuomittava — huomio ilmastopelotteluun

Kansalaisjärjestö Ilmastofoorumi ry tuomitsee ehdottomasti Hämeenlinnassa keskiviikkona tehdyt ilkivallanteot, joissa Hämeenlinnan poliisin mukaan autojen konepelteihin oli kirjoitettu terävällä esineellä ”ilmastokannanottoja autoilua vastaan”.

Omaisuuteen kohdistuva ilkivalta on aina tuomittavaa, mutta erityisen huolestuttavan asiasta tekee se, että ilkivallan motiivi on voimakkaasti poliittisesti latautunut ja kysymys on kiistanalaisesta aiheesta. Maailmalla ilmastoilkivaltaa on nähty suuremmassakin mittakaavassa, esimerkiksi Isossa-Britanniassa ympäristöaktivistit ovat aiheuttaneet voimalaitoksille merkittäviäkin tuhoja. Myös Suomessa on aiemmin ainakin puhkottu katumaastureiden renkaita.

Mikään motiivi ei voi oikeuttaa aloitteellista väkivaltaa. Tällaiset teot on tuomittava jyrkästi ja syylliset on saatava vastuuseen. Toimittava on jo nyt, kun vahingot ovat vielä suhteellisen harmittomia. Poliittisella väkivallalla on valitettava taipumus koventua jatkuessaan, eikä liene aiheetonta pelätä, että tulevaisuudessa aktivistit käyvät käsiksi myös henkilöihin. Ainakin Intiassa ilmastoaktivistit ovat jo antaneet ”me tiedämme missä asutte” -tyyppisiä julkisia lausuntoja ilmastonmuutoksen ihmisperäisyyden epäilijöille.

Samassa yhteydessä on varmaankin hyvä kiinnittää huomiota siihen, että ilmastonmuutokseen liittyvät ahdistus- ja pelkotilat ovat lisääntymään päin. Maaliskuussa uutisoitiin tapauksessa, jossa argentiinalaisperheen vanhemmat olivat ilmastonmuutoksen pelossa tappaneet lapsensa ja itsensä, joskin perheen vauva selvisi ampumahaavastaan. Olisikin kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, millaista viestiä kiistanalaisesta ilmastonmuutoksesta viedään erityisesti koululaisille. Esimerkiksi ympäristöjärjestöjen Ilmasto.org -sivustolla oleva opetusmateriaali voi olla hyvin pelottavaa ja syyllistävää. Varsinkin YK:n hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n vaikutusraporteista paljastuneiden lukuisten virheiden vuoksi lasten pelottelu ja syyllistäminen ovat erittäin kyseenalaisia toimenpiteitä.

Ilmastofoorumi ry on vuonna 2007 perustettu kansalaisjärjestö, joka suhtautuu avoimin mielin ilmastonmuutoksesta käytävään tieteelliseen ja poliittiseen keskusteluun. Järjestön yli 120 jäsentä suomalaisen yhteiskunnan eri osa-alueilta ovat huolestuneita muun muassa ilmastokeskustelun yksipuolisuudesta, perusteettomasta poliittisesta varmuudesta sekä epäilevien ja kriittisten näkemysten sivuuttamisesta. Yhdistyksen internet-sivut ovat osoitteessa www.ilmastofoorumi.fi. Lisätietoja antaa yhdistyksen puheenjohtaja Pasi J. Matilainen, email. etunimi.sukunimi.ei.roskaa@ilmastofoorumi.fi.